Σε δυόμιση χρόνια θα απογειωθούν τα πρώτα αεροπλάνα από το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου

Σε δυόμιση χρόνια θα απογειωθούν τα πρώτα αεροπλάνα από το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου

Για τα τέλη του 2025 “βγάζει εισιτήριο” ο νέος διεθνής αερολιμένας Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου. Το πρώτο από τα μεγάλα έργα που θα αναβαθμίσουν τις υποδομές του νησιού, αντιστοιχώντας σε μια επένδυση περίπου 520 εκατ. ευρώ, θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο, κορεσμένο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης». Εχθές, στο πλαίσιο της τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, κ. Γιώργος Περιστέρης, επισήμανε πως η κατασκευή των έργων υποδομής έχει ξεκινήσει εντατικά και προσδιόρισε την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο τέλος του 2025.

Σήμερα το έργο προχωρά πια με γρήγορους ρυθμούς. Όμως, όπως για την πλειοψηφία των έργων υποδομών στη χώρα, αυτό δεν ήταν αυτονόητο εξαρχής. Αρκεί να θυμηθούμε ότι η διαδικασία δημοπράτησης του έργου ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2009 με το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης. Ο πρώτος εκείνος διαγωνισμός, μετά από αναβολές και παλινωδίες, δύο χρόνια μετά απέβη άγονος. Η εκ νέου δημοπράτηση του έργου έγινε τον Μάιο του 2014 για να υποβληθούν προσφορές το 2016 και να φτάσει τελικά να  υπογραφεί και να κυρωθεί από τη Βουλή τον Μάιο του 2019. Μετά από νέες καθυστερήσεις η έναρξη της παραχώρησης έγινε το 2020.

Έναρξη εργασιών

Όπως περιέγραψε ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που συμμετέχει στην παραχώρηση μαζί με την ινδική GMR και θα εκτελέσει το 100% της κατασκευής, έκτοτε μεσολάβησαν αρκετά γεγονότα, μεταξύ των οποίων και ο σοβαρός σεισμός που έπληξε την περιοχή. Μετά από μια σειρά εγκρίσεων διαφόρων φορέων, όπως υπουργεία, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ανεξάρτητοι μηχανικοί, καθώς και αλλαγή κανονισμών, αναμένεται εντός καλοκαιριού η έναρξη των οικοδομικών εργασιών που αφορούν στις κτηριακές εγκαταστάσεις. Σημείωσε δε, πως το έργο δεν αντιμετωπίζει ιδιαίτερα θέματα ενώ και οι αρχαιολογικές έρευνες μέχρι σήμερα δεν έχουν προκαλέσει καθυστερήσεις.

Το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι θα είναι το δεύτερο σε επισκεψιμότητα αεροδρόμιο στην Ελλάδα, με δυνατότητα διαχείρισης έως και 18 εκατ. επισκεπτών ετησίως, κατά τη διάρκεια της 37ετούς παραχώρησης. Σημειώνεται ότι στην περίοδο 2016-2019, το υφιστάμενο αεροδρόμιο «πέταξε» από τα 6 στα 8,2 εκατ. επιβάτες. Παράλληλα, το Καστέλι θα είναι και το μοναδικό αεροδρόμιο που αναμένεται να κατασκευαστεί στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο την επόμενη εικοσαετία, αναδεικνύοντας την Κρήτη σε σημαντικό περιφερειακό κόμβο μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής.

Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία του νέου αερολιμένα σε έκταση 6.000 στρ., με μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ. και δυνατότητα επέκτασής του στα 3,8 χλμ. Στην πλήρη εξέλιξη των κατασκευαστικών εργασιών, θα απασχοληθούν στο έργο 2.000 άτομα, ενώ το επιστημονικό προσωπικό για την κατασκευή, επίβλεψη και συντονισμό των εργασιών αναμένεται να φτάσει στους 180. Στην περίοδο λειτουργίας, εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περίπου 7.000-7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης, καθώς και 35.000-37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης.

Το ακίνητο του «Νίκος Καζαντζάκης»

Η επίλυση του ιδιοκτησιακού αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για την αξιοποίηση του ακινήτου – φιλέτο που στεγάζει σήμερα το αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης». Την ωρίμανση του έργου έχει αναλάβει η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας  (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ. Η έκταση, που κατά το 1/3 ανήκει στον Δήμο Ηρακλείου και πάνω από 500 στρ. στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, θα απελευθερωθεί με τα εγκαίνια του νέου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλι.

Στην επιλογή λύσης αξιοποίησης θα συμβάλλει, όπως όλα δείχνουν, και ο ιδιωτικός τομέας, μέσω των Προτάσεων Καινοτομίας, που θεσμοθετήθηκαν πρόσφατα από το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Σημειώνεται ότι η ανάπλαση του ακινήτου των 2.800 στρεμμάτων αποτελεί κρίκο της αλυσίδας για τη δανειακή συμφωνία με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση με 180 εκατ. ευρώ της συμβολής του ελληνικού Δημοσίου στο έργο του Καστελίου. Όπως είχε επισημανθεί, μάλιστα, κατά την υπογραφή της σύμβασης, η ανάπλαση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου της ΕΤΕπ.

Μοιραστείτε το... Facebooktwitterredditpinterestlinkedinby feather