Η επιβατική κίνηση στα κομβικά και περιφερειακά αεροδρόμια της Ευρώπης

Η επιβατική κίνηση στα κομβικά και περιφερειακά αεροδρόμια της Ευρώπης

Η έκθεση του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων, ACI Europe δείχνει αύξηση του δικτύου των αερολιμένων τον Ιούλιο.

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Αερολιμένων ACI EUROPE δημοσίευσε πρόσφατα την έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία που αφορά τον Ιούλιο του 2022. Παρακάτω ακολουθεί η ανάλυση αυτής της έκθεσης.

Το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων συμβάλλει στην ασφάλεια και τη βιωσιμότητα της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας προάγοντας τα συλλογικά συμφέροντα των αεροδρομίων και των κοινοτήτων που εξυπηρετούν και προάγοντας την αριστεία στη διαχείριση και τη λειτουργία των αεροδρομίων.

Η έκθεση δείχνει ότι η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 70,4% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διεθνή κίνηση (+102,5%) και όχι στην εγχώρια κίνηση (+11,8%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (Ιούλιος 2019), η επιβατική κίνηση τον Ιούλιο διαμορφώθηκε στο -14,4% – μια περαιτέρω βελτίωση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (-17,3% Ιούνιος).

Αύξηση της κίνησης

Τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ (+Ηνωμένο Βασίλειο) είδαν την επιβατική τους κίνηση να διπλασιάζεται σχεδόν στο 94,3% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με εκείνα της Ιρλανδίας (+386,5%), του Ηνωμένου Βασιλείου (+349,6%), της Φινλανδίας (+268,5%), της Σλοβακίας (+167,1%) και της Ισλανδίας (+146,8%) να σημειώνουν τις υψηλότερες αυξήσεις.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019), η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήταν στο -14,6% τον Ιούλιο. Πλήρης ανάκαμψη πέτυχαν τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+5,4%), το Λουξεμβούργο (+2,2%) και την Ισλανδία (+1,7%) – ακολουθούν εκείνα της Πορτογαλίας (-1,8%), της Ρουμανίας (-2,9%) και της Λιθουανίας (-3). %). Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-39,5%), της Φινλανδίας (-33,7%), της Βουλγαρίας (-29,5%) και της Γερμανίας (-29,5%) παρέμειναν μακριά από την επίτευξη πλήρους ανάκαμψης.

Μεταξύ άλλων μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από αεροδρόμια της Ισπανίας (-7,9%) και της Ιταλίας (-9,6%), ακολουθούμενες από τη Γαλλία (-13,5%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (-19,1%).

Εν τω μεταξύ, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη (χώρες που δεν ανήκουν στην ΕΕ) αυξήθηκε μόνο κατά +10,8% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό αντανακλά το γεγονός ότι αυτά τα αεροδρόμια είχαν μικρότερες απώλειες σε κίνηση από τα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του προηγούμενο χρόνου.

Επιπλέον, ο πόλεμος που ξέσπασε τέλη Φεβρουαρίου, εξάλειψε όλη την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ουκρανίας, μειώνοντας την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Λευκορωσίας (-14,3%) και της Ρωσίας (-8,8%) και περιορίζοντας επίσης τα κέρδη για εκείνους στη Μολδαβία (+7,1%). Οι καλύτερες επιδόσεις στην αγορά εκτός ΕΕ, προήλθαν από αεροδρόμια της Αλβανίας (+43,8%), της Αρμενίας (+38,6%), της Γεωργίας (+36,5%), της Βόρειας Μακεδονίας (+35,2%) και της Σερβίας (+35%), και της Τουρκίας (+27,5%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη ήταν σχεδόν ευθυγραμμισμένη με την αγορά της ΕΕ τον Ιούλιο στο -13,5%.

Η κατάσταση στα μεγάλα και κομβικά αεροδρόμια βελτιώνεται γρήγορα

Τα πέντε κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια σημείωσαν διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης (+100,3%) τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – σε μεγάλο βαθμό λόγω της ενδοευρωπαϊκής και υπερατλαντικής ζήτησης για ταξίδια αναψυχής.

Η Κωνσταντινούπολη (+61,4% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι) παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο με 6,74 εκατομμύρια επιβάτες. Ήταν το μόνο κύριο (major) αεροδρόμιο που ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019) (+5,5%).

Το Χίθροου του Λονδίνου ήρθε δεύτερο, με τον όγκο επιβατών να υπερτριπλασιάζεται (+317,8%) σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – ακολουθούμενο από τον αερολιμένα του Παρισίου Paris-CDG (+97,1%).

Το Αεροδρόμιο του Άμστερνταμ Schiphol (+70,9%) και η Φρανκφούρτη (+76,5%) βρέθηκαν στην 4η και 5η θέση αντίστοιχα, καθώς στους συγκεκριμένους αερολιμένες, οι μειώσεις χωρητικότητας και οι επιβεβλημένες ακυρώσεις πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν με στόχο την εύρυθμη λειτουργία των αερολιμένων και την εξάλειψη των διαταραχών, επηρέασαν τον όγκο των επιβατών.

Σε σύγκριση με τα προ πανδημικά επίπεδα (Ιούλιος 2019), η επιβατική κίνηση στα κομβικά αεροδρόμια τον Ιούλιο ήταν στο -16,9%, κυρίως συνέπεια των συνεχιζόμενων ταξιδιωτικών περιορισμών σε μέρη της Ασίας.

Μεταξύ άλλων κόμβων και μεγάλων αεροδρομίων (περισσότεροι από 25. εκ. επιβάτες ετησίως, προ πανδημικά):

  • Η Μαδρίτη (+96,6%) χρειαζόταν λιγότερους από 200 επιβάτες για να προσπεράσει τη Φρανκφούρτη.
  • Το Λονδίνο-Γκάτγουικ (+677%), το Μάντσεστερ (+482,9%), το Δουβλίνο (+366%) και το Λονδίνο-Στάνστεντ (+258,6%) σημείωσαν εκθετική αύξηση στην επιβατική κίνηση.
  • Σε σύγκριση με τα επίπεδα του Ιουλίου του 2019, η ζήτηση κυρίως για ταξίδια αναψυχής, είχε ως κύριους πρωταγωνιστές τα αεροδρόμια του Παρισίου Ορλί (-1%), της Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-1,8%), της Αθήνας (-4,9%) και της Λισαβόνας (-5,4%), όπου και σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα και πλησίασαν την πλήρη ανάκαμψη.

Οι Περιφερειακοί Αερολιμένες σημείωσαν εξαιρετικές αποδόσεις, καλύτερες από τα κύρια αεροδρόμια

Τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια πλησίασαν επίσης την πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο σε σύγκριση με τα επίπεδα του Ιουλίου 2019, με τους αερολιμένες που εξυπηρετούν ετησίως λιγότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες να βρίσκονται μόνο στο -3%.

Ένας αυξανόμενος αριθμός περιφερειακών αεροδρομίων που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και στηρίζονται σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους (ULCC – LCC) σημείωσαν όγκο επιβατών πολύ αυξημένο σε σχέση με τα τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019) – συμπεριλαμβανομένων των εξής αερολιμένων:

1. Ζαντάρ (+60,5%)
2. Τίρανα (+57,6%)
3. Σαντορίνη (+37,5%)
4. Φιγάρι (+33,3%)
5. Φουντσάλ (+28,6%)
6. Παρίσι Μποβέ (+23,3%)
7. Τορίνο (+23,7%)
8. Χανιά (+21,8%)
9. Κέρκυρα (+21,2%)
10. Σαντιάγκο Ντε Κομποστέλα (+21%)
11. Όλμπια (+11,4%)
12. Μέμμινγκεν (+12,1%)
13. Μινόρκα (+11,1%)
14. Νάπολη (+9,2%)
15. Βρυξέλλες Σαρλερουά (+7%)

Στοιχεία ανά ομάδα αεροδρομίων 

Οι ομάδες αερολιμένων χωρίζονται με βάση τους επιβάτες που εξυπηρετούν ετησίως σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιου Αεροδρομίων ACI Europe. Έτσι διαμορφώνονται οι εξής ομάδες.

  • Ομάδα 1: Αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως
  • Ομάδα 2: Αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες
  • Ομάδα 3: Αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες
  • Ομάδα 4: Αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως

Οι παραπάνω ομάδες σημείωσαν αντίστοιχα η κάθε μία, μέση προσαρμογή της τάξης -17,6%, -13,8%, -3,3% και -2,2%, σε σύγκριση με τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία (2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση, ανά Ομάδα, για τον Ιούλιο του 2022 (σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2021) έχουν ως εξής:

Ομάδα 1: Κωνσταντινούπολη IST (+5%), Παρίσι ORY (-1%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-2%), Αθήνα & Λισαβόνα (-5%) και Αττάλεια (-8%)

Ομάδα 2: Νάπολη (+9%), Κατάνια (+2%), Πόρτο (+1%), Γκραν Κανάρια (0%) και Τενερίφη Νότια (-1%)

Ομάδα 3: Σότσι (+118%), Ρόδος (+11%), Σαρλερουά & Λανθαρότε (+7%), Ηράκλειο & Μιλάνο LIN (+6%) και Φουερτεβεντούρα & Μπολόνια (+4%)

Ομάδα 4: Τίρανα (+58%), Σαντορίνη (+37%), Ιάσιο (+34%), Πρίστινα (+30%) και Μαδέρα (+29%)

Όσον αφορά τις κινήσεις αεροσκαφών, αυξήθηκαν κατά +33,7% τον Ιούλιο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Πληροφορίες χρησιμοποιήθηκαν από την Έκθεση του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων ACI Europe.

Μοιραστείτε το... Facebooktwitterredditpinterestlinkedinby feather