Η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών συμπαρασύρει και τα κρατικά έσοδα

Η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών συμπαρασύρει και τα κρατικά έσοδα

Στα 65 δισ. ευρώ υπολογίζει το υπουργείο Οικονομικών ότι θα ανέλθουν φέτος οι πληρωμές μέσω πιστωτικών και χρεωστικών καρτών. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές επί της ουσίας αναμένεται να καταγράψουν αύξηση της τάξης του 25%-30% σε σύγκριση με το περυσινό έτος, εξέλιξη που έχει οδηγήσει και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων, κυρίως του ΦΠΑ.

Μπορεί η ακρίβεια να είναι ο βασικότερος λόγος αύξησης των εσόδων από την ανωτέρω πηγή, αλλά, σύμφωνα με στοιχεία της φορολογικής διοίκησης, οι πληρωμές κατά το ήμισυ της οικονομικής δραστηριότητας γίνονται με κάρτες, εξέλιξη που οδηγεί και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές σε σύγκριση με το 2019 έχουν αυξηθεί 62,5%. Από 40,6 δισ. ευρώ που ήταν το 2019, θα διαμορφωθούν σε επίπεδα άνω των 65 δισ. ευρώ.

Μάλιστα, από το υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι το 2023 οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα ανέλθουν στο 60% της ιδιωτικής κατανάλωσης. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η ιδιωτική κατανάλωση ανήλθε στο 2021 στα 125 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι οι πληρωμές με κάρτες θα ξεπεράσουν φέτος το 50% της ιδιωτικής κατανάλωσης και το επόμενο έτος θα διαμορφωθούν, με βάση τις εκτιμήσεις, στα 75 δισ. ευρώ.

Η εκτίμηση αυτή βασίζεται στο σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ που προβλέπει τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS από τα τέλη Μαΐου, την επέκταση των POS και σε άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων που σήμερα εξαιρούνται και την υποχρεωτική χρήση καρτών για το 50% των επιδομάτων που λαμβάνουν διάφορες κατηγορίες πολιτών.

Για παράδειγμα, σήμερα δεν υπάρχει υποχρέωση να διαθέτουν POS τα γυμναστήρια, τα πάρκινγκ (αν και αρκετά διαθέτουν), ενώ δεν έχουν υποχρέωση και τήρησης ταμειακής μηχανής. Δηλαδή, χρησιμοποιούν το χειρόγραφο σύστημα.

Το χρονοδιάγραμμα της σύνδεσης

1. Εντός του έτους θα εκδοθεί απόφαση με νέες προδιαγραφές λειτουργίας των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών ώστε να μην είναι δυνατή καμία παρέμβαση παραποίησης των δεδομένων των αποδείξεων, να κλείσει δηλαδή το παράθυρο αλλοίωσης των δεδομένων των αποδείξεων πριν από την αποστολή τους στην ΑΑΔΕ με την αποτύπωση μειωμένων ποσών συναλλαγής.

2. Το πρώτο τρίμηνο του 2023 οι επιχειρήσεις θα υποβάλουν αιτήσεις για να λάβουν voucher χρηματοδότησης για αναβάθμιση των ταμειακών τους μηχανών ώστε να συνδέονται με τα POS.

3. Από την 1η Απριλίου θα ξεκινήσει σταδιακά η διασύνδεση των νέων αναβαθμισμένων ταμειακών 380.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τα POS.

4. Σε δεύτερη φάση, από την 1η Ιουνίου οι μικρομεσαίες που διαθέτουν λοιπούς φορολογικούς μηχανισμούς  (ΕΑΦΔΣΣ) θα υποβάλλουν τις αιτήσεις για να λάβουν τα voucher για αντικατάστασή τους  με νέου τύπου που θα μπορούν να διασυνδεθούν με τα POS.

5.  Από την 1η Ιουνίου, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, θα ολοκληρωθεί η διασύνδεση όλων των υπόλοιπων μηχανισμών.

Με τη διασύνδεση των ταμειακών με τα POS, τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS) δεν θα λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές. Αυτό σημαίνει ότι σε μια συναλλαγή με κάρτα δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή.

Με το νέο σύστημα, ο έλεγχος θα γίνεται ως εξής:

1. H συναλλαγή ξεκινά από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις σύγχρονες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει “πληρωμή με κάρτα” και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.

2. Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον Φορολογικό Μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.

3. Το POS συνδέεται στον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) “online έγκριση” ή (β) offline έγκριση ή (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.

4. Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.), αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ, εφόσον αυτός το υποστηρίζει.

5. Ο Φορολογικός Μηχανισμός (ΦΗΜ) επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιονδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον Φορολογικό Μηχανισμό.

Προβλήματα με τη διαβίβαση δεδομένων

Προβλήματα ως προς τη διαβίβαση των δεδομένων στο ηλεκτρονικό σύστημα e-send αντιμετωπίζουν πολλές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με επιχειρηματίες που έχουν συνδεθεί στο σύστημα, υπάρχουν μέρες που δεν φαίνονται τα τερματικά (φορολογικοί μηχανισμοί) στο ηλεκτρονικό σύστημά, ενώ άλλες μέρες φαίνονται τα μισά, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διαβιβάσουν τα δεδομένα. Ωστόσο, από την ερχόμενη Δευτέρα η ΑΑΔΕ θα επιβάλλει πρόστιμα σε όσους δεν διαβιβάζουν τα παραστατικά στο ηλεκτρονικό σύστημα, τα οποία μάλιστα είναι και “τσουχτερά”.

Συγκεκριμένα, σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης των δεδομένων, δηλαδή των συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα “myDATA” μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ, επιβάλλεται στην υπόχρεη οντότητα:

α) Σε περίπτωση πράξεων που επιβαρύνονται με ΦΠΑ, πρόστιμο ύψους ίσου με το 50% επί του ΦΠΑ που αναγράφεται επί του κάθε μη διαβιβασθέντος στοιχείου. Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των 250 ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και των 500 ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

β) Σε περίπτωση πράξεων που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, πρόστιμο ύψους 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, εφόσον ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και 1.000 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος. Σε περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης που διαπιστώνεται, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του προβλεπόμενου προστίμου.

Μοιραστείτε το... Facebooktwitterredditpinterestlinkedinby feather