Αποτυχία δακοκτονίας στην Κρήτη: Στην Περιφέρεια ρίχνει το «μπαλάκι» ο Γεωργαντάς

Αποτυχία δακοκτονίας στην Κρήτη: Στην Περιφέρεια ρίχνει το «μπαλάκι» ο Γεωργαντάς

Το «μπαλάκι» στις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνοτροφίας της Περιφέρειας Κρήτης «πετάει» εμμέσως πλην σαφώς για τη φετινή έξαρση του δακοπληθυσμού το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Αυτή η διαπίστωση προέρχεται από τον Σύνδεσμο Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (σύμφωνα με σχετική ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ΣΕΔΗΚ), αναφορικά με την απάντηση του υπουργείου στο δικό του υπόμνημα με αρ. 25/25.7.2022 για την έξαρση των δακοπληθυσμών, που υποβλήθηκε ως ερώτηση από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην Κρήτη Χάρη Μαμουλάκη, Σωκράτη Βαρδάκη, Νίκο Ηγουμενίδη, Μανόλη Θραψανιώτη, Ανδρέα Ξανθό και Παύλο Πολάκη.

Με την απάντηση αυτή το υπουργείο, κατά βάση, αναφέρεται στις κατά καιρούς εγκυκλίους και οδηγίες του προς τις ΔΑΟΚ στις οποίες αποδίδει πλήρη ευθύνη για την εφαρμογή του συστήματος δακοκτονίας, παραβλέποντας ότι το ίδιο κρατάει στην αρμοδιότητά του τα δύο κομβικά σημεία του προγράμματος: τις προμήθειες φαρμάκων και τις προσλήψεις προσωπικού, που γίνονται με τέτοιες καθυστερήσεις ώστε η σωστή εφαρμογή του προγράμματος να καθίσταται ανέφικτη.

Οι προμήθειες φαρμάκων ολοκληρώνονται συνήθως, όπως και φέτος, κατά το τέλος της περιόδου δακοκτονίας, οπότε τα φάρμακα που αγοράζονται δε χρησιμοποιούνται κατά την περίοδο για την οποία προμηθεύονται, αλλά για την επόμενη! Και αυτό χωρίς να ελέγχεται η διατήρηση της αποτελεσματικότητάς τους.

Παράλληλα οι προσλήψεις εποπτικού προσωπικού (γεωπόνων τομεαρχών) γίνονται συνήθως αρκετά καθυστερημένα, συνήθως μετά την έναρξη της εφαρμογής της δακοκτονίας, με αποτέλεσμα ο πρώτος κρίσιμος γενικός ψεκασμός να γίνεται χωρίς αυτούς και να αφήνεται η εποπτεία των ψεκασμών στο προσωπικό των συνήθως υποστελεχωμένων ΔΑΟΚ.

Πέραν όμως αυτών, το έγγραφο του υπουργείου φαίνεται να παραβλέπει και το ότι, εκτός από τις κλιματικές, έχουν αλλάξει κατά πολύ και οι κοινωνικές συνθήκες στην ύπαιθρο, με αποτέλεσμα τη γήρανση και τον πληθυσμιακό περιορισμό των ελαιοπαραγωγών, με συνέπεια οι διάφορες συστάσεις που γίνονται σε αυτούς ή οι ευθύνες που τους ανατίθενται σε περιπτώσεις αδυναμιών του συστήματος για παρακολουθήσεις, επεμβάσεις, κ.λπ., να καθίστανται εκ των πραγμάτων ανέφικτες!

Για όλα αυτά και πολλά άλλα, που έχουν κατά καιρούς τα τελευταία χρόνια αναφερθεί με υπομνήματα του ΣΕΔΗΚ, θεωρείται όχι μόνο σκόπιμη αλλά και αναγκαία η ριζική αναδιοργάνωση της δακοκτονίας με κεντρική γραμμή την πλήρη περιφερειοποίηση διοικητικών, επιστημονικών και οικονομικών αρμοδιοτήτων. «Και είναι ευχάριστο ότι αυτό άρχισε να συζητείται, εάν σωστά πληροφορηθήκαμε, στις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων», σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην ανάρτηση του ΣΕΔΗΚ.

Επισημάνσεις και προτάσεις του ΣΕΔΗΚ

Συγκεκριμένα, η διοίκηση του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης έχει ήδη αποστείλει προς την Περιφέρεια και την κυβέρνηση σχετικό υπόμνημα με πολύ σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία συνοψίζονται ως εξής:

  • «Η εμφάνιση υψηλών δακοπληθυσμών στο 3ο δεκαήμερο του Ιουλίου, αλλά και περιορισμένων, ευτυχώς, δακοπροσβολών σε διάφορες περιοχές, μετά τη διενέργεια της 1ης γενικής διαβροχής, οπωσδήποτε είναι ανησυχητικό φαινόμενο και, εάν δεν ελεγχθεί άμεσα, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για σημαντικές δακοπροσβολές.
  • Η προέλευση των δακοπληθυσμών μπορεί να αποδοθεί σε πιθανή παράταση των εξόδων της διαχειμάζουσας γενεάς, αλλά και σε άτομα που προήλθαν από δακοπροσβολές νέες φετινής γενιάς, οι οποίες – άγνωστο γιατί – δεν επισημάνθηκαν με τις διενεργούμενες δειγματοληψίες.
  • Η εφαρμογή της 1ης γενικής διαβροχής στην Κρήτη, εκτός από τη Χερσόνησο Ηρακλείου, όπου ξεκίνησε 7 Ιουνίου, σχετικά έγκαιρα, στις άλλες περιοχές άρχισε αργότερα και, μετά και από σχετικές διακοπές, ολοκληρώθηκε στα τέλη Ιουνίου. Βασικές αιτίες της καθυστέρησης, σύμφωνα με ανακοινώσεις του ΔΑΟΚ, ήταν οι υψηλές θερμοκρασίες, οι άνεμοι, αλλά και οι αργίες.
  • Η πιθανή έλευση ημερών με πολύ υψηλές θερμοκρασίες (καύσωνες) μπορεί, οπωσδήποτε, να καθηλώσει την κινητικότητα και τη ζωή του δάκου. Δεν πρέπει όμως να αποτελέσει αιτία εφησυχασμού».

ΣΕΔΗΚ: Οι προτάσεις για αποτελεσματική μάχη κατά του δάκου

Ο φορέας προβαίνει στις εξής προτάσεις:

  • «Η πρώτη γενική διαβροχή στους δολωματικούς ψεκασμούς πρέπει να ολοκληρωθεί (όχι να ξεκινήσει), ανεξαρτήτως ύπαρξης ενδείξεων δακοπαγίδων, πριν ο ελαιόκαρπος καταστεί δεκτικός για προσβολή (πήξη του πυρήνα ή βάρος 1-2 γρ.) και, αν χρειάζεται, πρέπει να επαναλαμβάνεται άμεσα. Αναβολή για λόγους τεχνικούς, κλιματικούς ή οικονομικούς διακυβεύει την αποτελεσματικότητα.
  • Οι υψηλές δακοσυλλήψεις πρέπει να ελεγχθούν με δεύτερη αποτελεσματική γενική διαβροχή, ενώ οι δακοπροσβολές πρέπει να επισημανθούν και να καθηλωθούν άμεσα με ψεκασμούς κάλυψης με διασυστηματικά φάρμακα από τις υπηρεσίες δακοκτονίας.
  • Η ύπαρξη, σε επίπεδο Περιφέρειας, ενός συντονιστικού οργάνου με τη συμμετοχή έμπειρων επιστημόνων και εκπροσώπων των παραγόντων, το οποίο καθορίζει τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές για κρίσιμα σημεία της εφαρμογής της μεθόδου, είναι απαραίτητη.
  • Οι νόμιμες ή παράτυπες εξαιρέσεις ελαιώνων από τους δολωματικούς (βιολογικοί, μειωμένης καρποφορίας, περιφραγμένοι, δύσβατοι κ.ά.) πρέπει να περιοριστούν δραστικά, γιατί ακυρώνουν την έννοια των “γενικών διαβροχών”.
  • Η εφαρμογή ψεκασμών σε ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες μπορεί να αντιμετωπιστεί με την εκτέλεσή τους κατά τις πολύ πρωινές ώρες, οπότε οι θερμοκρασίες είναι χαμηλότερες, όπως γινόταν και παλιότερα ακόμη και κατά τους αεροψεκασμούς.
  • Η εφαρμογή δολωματικών ψεκασμών με εκτόξευση του ψεκαστικού υγρού από μεγάλες αποστάσεις πρέπει να αποφευχθεί, γιατί μειώνει την αποτελεσματικότητα, αλλά και διότι μπορεί να συντελέσει σε υπολείμματα στο ελαιόλαδο.
  • Η αποτελεσματικότητα των φαρμάκων και η ανάπτυξη ανθεκτικότητας του δάκου πρέπει να τεκμηριώνονται με συγκεκριμένες έγκυρες δημοσιευμένες επιστημονικές εργασίες. Οι ερευνητικές εργασίες που χρηματοδοτούν το ΥΠΑΑΤ πρέπει να δημοσιεύονται.
  • Η αναβολή εκτέλεσης ψεκασμών κατά τις αργίες μπορεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί με την κατάθεση των επιπλέον νόμιμων αμοιβών στο απασχολούμενο προσωπικό (τομεάρχες, ψεκαστές κ.λπ.)».
Μοιραστείτε το... Facebooktwitterredditpinterestlinkedinby feather