Archives

Post Widget 1

Heath Tips

  • In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a
  • Fringilla vel, aliquet nec, vulputateDonec pede justo,  eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo.Nullam dictum felis eu pede mollis pretium.

Post Widget 2

Οι προτάσεις του ΤΕΕ/ΤΔΚ για την αποκατάσταση των πρόσφατων καταστροφών

 

Ως ευκαιρία να αποκτήσουν τα Χανιά σύγχρονες υποδομές με ορίζοντα τουλάχιστον 50 ετών, που δεν θα καταρρέουν σε περιπτώσεις ανάλογων ακραίων καιρικών φαινομένων όπως αυτά που έπληξαν το νομό τον Φεβρουάριο, διαβλέπουν τα μέλη του ΤΕΕ την μεγάλη και δαπανηρή επιχείρηση ανασυγκρότησης της υπαίθρου των Χανίων από τις πρόσφατες καταστροφές. Μέσω ανκοικτής επιστολής προς τα αρμόδια υπουργεία, την Περιφέρεια Κρήτης και τους δήμους του νομού, το Τμήμα Δυτικής Κρήτης του ΤΕΕ αναφέρεται στις παραλείψεις που παρατηρήθηκαν και στην ανεπάρκεια που διαπιστώθηκε στα έργα που εκτελέσθηκαν και κατέρρευσαν, και τίθεται στην διάθεση της πολιτείας και των φορέων, ώστε με την τεχνογνωσία που διαθέτουν οι Χανιώτες μηχανικοί να προσχωρήσουν σωστά και ανθεκτικά έργα.

Αναλυτικά η επιστολή είναι η ακόλουθη:

Θεατές, μπροστά στην κατάρρευση των τεχνικών υποδομών του νομού μας, στεκόμαστε να αναλογιστούμε για την χρόνια αποδυνάμωση του νομού, σε θέματα υποδομών, δημόσιων χώρων, λειτουργικότητας, αποδοτικότητας και ασφάλειας αυτών. Τεχνικά έργα που γίνονται γρήγορα χωρίς μελέτες ή στην καλύτερη περίπτωση με ενσωματωμένες στην κατασκευή μελέτες και για τις οποίες συχνά δεν λαμβάνουμε έγκαιρα γνώση ενώ το ΤΕΕ ΤΔΚ, διαθέτει το επιστημονικό δυναμικό που μπορεί να στηρίζει έμπρακτα προς το καλύτερο, ασφαλέστερο και πληρέστερο αυτές τις αποφάσεις.

Τεχνικά έργα με μόνο κριτήριο εργολαβικής ανάθεσης να είναι ο μειοδοτικός διαγωνισμός ή οι απευθείας αναθέσεις με εργολαβικές μειώσεις σε τόσο χαμηλά επίπεδα ώστε να οδηγούν αναπόφευκτα σε αδυναμία πλήρους και συνετής εφαρμογής των έργων. Αναθέσεις που από την ρίζα τους, ξέρουμε ότι δε μπορούν να ολοκληρωθούν με υπευθυνότητα και σεβασμό στην όποια μελέτη ή στις όποιες κατασκευαστικές ανάγκες και όμως τις αποζητούμε, τις εγκρίνουμε παίζοντας σιωπηλά, μια ρουλέτα θανάτου.

Ο απολογισμός  της τελευταίας κατακλυσμικής καταιγίδας που έπληξε το νομό  αφοπλιστικός. Ένας νομός που πρέπει να ξαναστηθεί σχεδόν από τη αρχή στο μεγαλύτερο ποσοστό του οδικού του δικτύου, δημοτικού, επαρχιακού και εθνικού. Οικιστικές περιοχές στην ενδοχώρα που πρέπει να ανασυγκροτηθούν, τεράστιες κτηνοτροφικές και γεωργικές εκτάσεις που πρέπει να αποζημιωθούν. Ιστορικά και αρχαιολογικά μνημεία, που οφείλουν να αποκατασταθούν άμεσα.

Ιστορικά και στατιστικά στην Κρήτη καταγράφονται κατακλυσμικές καταιγίδες κάθε 25 χρόνια και ιδιαίτερα ακόμα πιο μεγάλες κάθε 100.  Ιστορικές καταγραφές, δείχνουν ότι το σημερινό αποτύπωμα της «Ωκεανίδας», πιθανότερο είναι να αντιστοιχεί στην  επαναφορά της αρχικής κοίτης των ποταμών, παρά στη παραβίαση αυτής λόγω σπάνιων καιρικών φαινομένων.  Επίσης τα υδρολογικά δεδομένα (ΦΕΚ 2018) δείχνουν ότι οι καταστροφές δεν είναι λόγω κλιματικής αλλαγής αλλά μελετώντας τους πίνακες διαπιστώνουμε ότι αν είχαμε μελέτες θα ήμασταν στην ασφαλή πλευρά.

Είναι εμφανές, ότι οι κατασκευές που υπέστησαν αλλοιώσεις και καταστροφές δεν πληρούσαν τις απαραίτητες προδιαγραφές τουλάχιστον στην πλειοψηφία τους. Σε αρκετές των περιπτώσεων επιδεχόντουσαν χρήση πολύ μεγαλύτερη από αυτή που σχεδιάστηκαν και ήταν αναμενόμενη κατά το χρόνο κατασκευής τους ενώ παράλληλα δεν είχαν συντηρηθεί σχεδόν ποτέ.

Απολογισμός ζημιών:

  • Κατάρρευση γεφυρών σε όχθες ποταμών. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη γέφυρα στον Πλατανιά, κατά μήκος της Π.Ε.Ο. που υποχώρησε στο δυτικό της τμήμα . Η γέφυρα του Κερίτη καταστράφηκε ολοσχερώς, άλλη μια σημαντική γέφυρα τόσο από άποψη κεντρικής οδικής αρτηρίας όσο και από την πλευρά της ιστορικότητας της. Η στρατιωτική ιστορική γέφυρα στο Πατελάρι επίσης αποσυνδέθηκε στο δυτικό της άκρο. Πολλές άλλες μικρότερης σημασίας γέφυρες έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές και οι οποίες συνιστούν τη μοναδική σύνδεση μικρών οικισμών με το περιφερειακό επαρχιακό δίκτυο. Αιτία, σε όλες τις περιπτώσεις  ήταν η υποχώρηση του εδάφους από τα ορμητικά νερά των ποταμών, τα οποία δημιουργούσαν στροβιλισμούς-μαιανδρισμούς πάνω στα σημεία ένωσης των γεφυρών με τις όχθες. Υπάρχουν αναφορές από του κατοίκους για  ελλιπή καθαρισμό των όχθεων των ποταμών ενώ η ιστορική ανάλυση του γεωγραφικού ανάγλυφου, κάνει εμφανή,  τον αλόγιστο περιορισμό του πλάτους των ποταμών  σε αρκετές των περιπτώσεων ή ακόμα και εκτροπή της αρχικής θέσης της κοίτης τους.
  • Καταστροφές σε τμήματα κεντρικών οδικών αρτηριών καθώς και στο οδικό δίκτυο της ενδοχώρας, λόγω διάτμησης και υποχώρησης του οδοστρώματος. Οι ανοικτές τομές ασφάλτου που είναι πλέον ορατές μετά την καταστροφή, κάνουν σαφές ότι μιλάμε για οδοστρώματα που πέρα από την υποχώρηση του εδάφους, δεν πληρούν ούτε κατά το ελάχιστο τις κατασκευαστικές προδιαγραφές. Στην πλειοψηφία τους εξάλλου είναι κατασκευασμένα πολύ παλιά χωρίς να έχουν ποτέ αντικατασταθεί σύμφωνα με τις νεότερες τεχνικές απαιτήσεις, ενώ άλλα υφίσταντο ήδη , πριν την καταστροφική καταιγίδα, σε κατάσταση επικινδυνότητας, με εκτεταμένες φθορές και σαφώς χρόνια ελλιπή συντήρηση.
  • Επικινδυνότητα κεντρικών οδικών αρτηριών λόγω μεγάλων κατολισθήσεων. Το φαινόμενο των κατολισθήσεων, δεν έχει σταματήσει. Τα γεωλογικά χαρακτηριστικά του κρητικού εδάφους (κυρίως πετρώματα φυλλίτη – χαλαζίτη στην βόρεια πλευρά του νησιού)  σε μεγάλο ποσοστό, αφορούν νεότερες στρώσεις ιζημάτων σε σημαντικό βάθος, που διαμορφώνουν ιδιαίτερα ασταθή εδάφη. Ακόμα και σε βραχώδης περιοχές, υπάρχει απρόβλεπτη εναλλαγή των γεωλογικών χαρακτηριστικών του εδάφους. Όλο αυτό σημαίνει ότι μιλάμε για εδάφη που μόλις περάσουν το συντελεστή υδροπερατότητας καταρρέουν άμεσα από την τόσο μεγάλη καταπόνηση από το νερό.
  • Σε δημοτικούς δρόμους οικισμών και περιφερειακών περιοχών με σχέδιο πόλης, έχουν καταγραφεί βαθιές ρηγματώσεις, καθώς και ολοσχερή αποξήλωση του υλικού ασφαλτόστρωσης. Σημειακές φθορές οδοστρώματος εντός πόλεων, πολύ βαθιές λακκούβες ακόμα και σε κεντρικούς δρόμους με μεγάλη συχνότητα διερχόμενων οχημάτων καθημερινά. Οι λακκούβες δημιουργήθηκαν από την καταστροφή του οδοστρώματος από την πολύ μεγάλη δύναμη της βροχόπτωσης. Στοιχείο βέβαια που συνηγορεί με τα προαναφερόμενα, περί παλαιότητας, μη εφαρμογή προδιαγραφών και την χρόνια έλλειψη ή την πρόχειρη συντήρηση. Ακόμα και μετά τα γεγονότα παρατηρούμε πολλές ενέργειες πρόχειρης αντιμετώπισης του προβλήματος, με ρίψη αμμοχάλικου, για την πλήρωση του κενού, χωρίς ούτε καν να συμπιεστεί μερικώς. Είναι πολλές οι περιπτώσεις που τέτοια μπαλώματα, φαντάζουν ως προσωρινές λύσεις, αλλά παραμένουν στα οδοστρώματα μόνιμα. Το αποτέλεσμα είναι επιφάνειες οδοστρωμάτων με τόση ασυνέχεια και ασυνδετότητα στις επεμβάσεις που, τελικά οι πιθανότητες αποξήλωσης τους και πολλαπλών ρηγματώσεων με ότι αυτό συνεπάγεται, να αυξάνονται γεωμετρικά. Συνεπώς εκτιμούμε ότι τα προβλήματα είναι πολύ περισσότερα από τα άμεσα ορατά σήμερα.
  • Κατάρρευση μνημείων, όπως οι προαναφερόμενες ιστορικές γέφυρες Κερίτη και Πατελαρίου, και οι Επιπρομαχώνες στη Δυτική Τάφρο της Παλαιάς Πόλης Χανίων. Είναι γνωστό ότι τα μνημεία στην πόλη μας, διαρκώς και επανειλημμένα, μπλέκουν στα γρανάζια της νομοθεσίας και του ξεκαθαρίσματος των αρμοδιοτήτων μεταξύ φορέων και υπηρεσιών. Ας αναφέρουμε ενδεικτικά ότι τμήμα του Επιπρομαχώνα έχει ξαναπέσει, συντηρήθηκε με αυξημένη καθυστέρηση, εντωμεταξύ σημειώθηκαν αλυσιδωτές πτώσεις τμημάτων εν συνέχεια του αρχικού, που επίσης δεν είχαν φτάσει το επίπεδο της συντήρησης που έπρεπε, με τον όλο μηχανισμό να καθυστερεί εγκληματικά. Ήταν βέβαιο ότι η πρώτη δυνατή βροχόπτωση, που δεν χρειαζόταν να φτάσει την ισχύ της «Ωκεανίδας» , θα ήταν καταστροφική για το μνημείο.

Η καταγραφή των ζημιών δεν έχει ολοκληρωθεί και αναδεικνύει το πρόβλημα:

  • των παραβιασμένων όχθεων των ποταμών
  • της διάνοιξης οδικών δικτύων πάνω σε επιχωματώσεις ασταθούς εδάφους
  • της διάνοιξης οδικών δικτύων με βαθιές τομές ασταθούς εδάφους χωρίς ειδικές αναγκαίες διαμορφώσεις πρανών
  • του κτιριακού φράγματος στις παράκτιες ζώνες
  • της ραγδαίας επέκτασης των αυθαίρετων οικιστικών  πυκνώσεων
  • της ανάπτυξης της υπαίθρου χωρίς έλεγχο
  • της ανάπτυξης οικιστικών περιοχών και εκτάσεων εκτεταμένης κτηνοτροφικής και γεωργικής δραστηριότητας, χωρίς μελέτη σχεδιασμού για την εκκένωση των περιοχών σε περίπτωση ανάγκης
  • της οικοδομικής επιβάρυνσης οικισμών με προβληματικά γεωλογικά χαρακτηριστικά
  • της άκριτης οικοδομικής και οδικής ανάπτυξης παρασυρόμενης από τον εποχιακό τουρισμό με πρόσκαιρη κάλυψη των αναδυόμενων αναγκών
  • της αδιαφορίας για τις ανάγκες των μόνιμων κατοίκων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους
  • της αδυναμίας συνεργασίας των όποιων φορέων, για την αντιμετώπιση προβλημάτων και τη διεξαγωγή τεχνικών έργων
  • της χρόνιας έλλειψης συντήρησης των υφιστάμενων κατασκευών.

Προτάσεις:

Οι κάτοικοι του Νομού Χανίων καλούνται να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να αντιμετωπίσουν δυο αντικρουόμενες καταστάσεις. Αυτή της ανάγκης για άμεση αποκατάσταση των προβλημάτων, ακριβώς πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν, τονίζοντας εδώ, ότι η τοπική οικονομία ειδικά σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που έχουμε περάσει, εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από την τουριστική κίνηση και τα τουριστικά επαγγέλματα και από εκεί αλυσιδωτά στηρίζεται οικονομικά κάθε άλλη παραγωγική, υπηρεσιακή και επαγγελματική δραστηριότητα στο νομό.

Και όλο αυτό αντιτίθεται με τη βαθιά ανάγκη για ριζική αλλαγή στον τρόπο αντιμετώπισης των τεχνικών έργων, στις τεχνικές υποδομές και  στα μνημεία μας. Μια ριζική ανάγκη που μπορεί να καλυφθεί και να στηριχθεί μόνο με έργα ποιότητας, με μελέτες, με ανάλυση μακροπρόθεσμων δεδομένων και απόλυτο σεβασμό στις ιδιαιτερότητες του φυσικού περιβάλλοντος της Δυτικής Κρήτης. Η αντιμετώπιση που απαιτείται, ζητάει να της δοθεί ο απαιτούμενος «τεχνικός»  χρόνος, παρά τις οποιεσδήποτε άλλες ανάγκες. Εάν αυτό δε γίνει με σύνεση, με ψυχραιμία, με οργάνωση και απόλυτα σύμφωνα με τους κανόνες της Τέχνης και της Επιστήμης, δυστυχώς, μιλάμε για έναν Νομό, που εκεί που φτάσαμε, μπορεί να χαρακτηριστεί κινητό ναρκοπέδιο.

Το ΤΕΕ ΤΔΚ καλεί όλους τους κατοίκους του τόπου και συμπολίτες μας, μαζί με τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές και τις εκάστοτε τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων,  συνειδητοποιώντας τη σοβαρότητα των προβλημάτων και όλοι μαζί να προσφέρουν το μέγιστο των αντοχών τους για να βγούμε από αυτό το αδιέξοδο, με σταθερά και σίγουρα βήματα. Καλούμαστε όλοι να στηρίξουμε και να παλέψουμε την επαναφορά της ασφαλούς διαβίωσης στον  τόπο μας.

Ζητάμε με απόλυτη συνείδηση ευθύνης και ετοιμότητα ανταπόκρισης του επιστημονικού δυναμικού μας, να τεθούμε στη διάθεση του κράτους και των αρχών μας για την πληρέστερη και συνετότερη επίλυση  των χαοτικών προβλημάτων στα οποία βυθιζόμαστε ολοένα και περισσότερο.  Ζητάμε και δεν το κρύβουμε ότι αποζητούμε και επαγρυπνούμε για νέα σύγχρονα έργα,  έργα βάση μελετών απολύτως σύμφωνα με τη νομοθεσία και τους κανονισμούς  ασφαλείας , ταχύτητα εκτέλεσης που μπορεί να προκύψει μόνο από άρτια οργάνωση, για διαύγεια στις επιλογές, στις προτεραιότητες και για την ενσωμάτωση μακροπρόθεσμων δεδομένων στις νέες μελέτες.

Άμεσες ενέργειες για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας και την ασφάλεια των διερχομένων σήμερα αλλά και για το επόμενο έτος κατά τη διάρκεια του χειμώνα :

Κατάλληλη αναδιαμόρφωση των πρανών των εθνικών δρόμων όπου απαιτείται με πεζούλες-βαθμίδες και μείωση των κλίσεων. Στήριξη πρανών ανάντι και κατάντι των οδικών αρτηριών (ΒΟΑΚ και επαρχιακού δικτύου). Η Εθνικές οδοί μέσα από αυτή τη λύση, μπορούν και είναι εφικτό να παραδοθούν τον επόμενο χειμώνα μα ασφάλεια στους χρήστες. Απαιτείται  άρτια οργάνωση στον χρόνο και τρόπο εκτέλεσης, συνεργασία φορέων, για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων.

Πληρότητα μόνιμης  σήμανσης σε όλα τα σημεία που έχουν επικινδυνότητα κατολισθήσεων και άμεση ανάγκη προσωρινής γέφυρας στον Αλικιανό

Άμεσες λύσεις με επεμβάσεις αποκατάστασης, έστω και προσωρινού χαρακτήρα οδοστρωμάτων και δικτύων όπου αυτό δε μπορεί να καθυστερήσει για λόγους πρακτικούς. Όπως άλλωστε ήδη συμβαίνει σε αρκετές των περιπτώσεων και αναμένουμε για την πλήρη κάλυψη τέτοιων αναγκών.

Αξιοποίηση υφιστάμενων μελετών και διερεύνηση για υπάρχουσες μελέτες σε σχέση με αντιπλημμυρικά έργα και τεχνικές υποδομές. Προσαρμογή και αναβάθμιση υφιστάμενων μελετών. Ενέργειες ουσιαστικής αποκατάστασης βάση εκτιμήσεων και προβλέψεων 50ετιας:

Σε καμιά περίπτωση η όποια προσωρινή λύση, δε μπορεί να γίνει δεκτό να οδηγήσει σε αδράνεια και καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων και στη προετοιμασία και οργάνωση των απαραίτητων έργων που θα αποκαταστήσουν πλήρως τα προβλήματα.

Ως προς την αντιστοίχηση των καταστροφών με το φυσικό φαινόμενο να αναζητήσουμε την εξειδικευμένη προσέγγιση για τους γεωπαράγοντες.  Ως προς τις υποδομές την ανάγκη μητρώου στους φορείς υλοποίησης των έργων για το ιστορικό τις παρεμβάσεις και την συντήρησή τους . Ως προς τις αρμοδιότητες την ανάγκη άμεσης συνεννόησης και μηδενικής ανοχής για την ανάληψη της ευθύνης και ως προς την χρηματοδότηση έργων πρόληψης συντήρησης αυτή να συστηματοποιηθεί διακριτά ώστε να μην παρατηρηθεί ξανά η σημερινή απόλυτη εγκατάλειψη

Σημαντικό επίσης είναι να συμμετέχει και να καλείται το ΤΕΕΤΔΚ στα όργανα για την πολιτική προστασία σε σχέση με τεχνικά έργα και παρεμβάσεις.

Μελέτη και εφαρμογή αντιπλημμυρικών έργων στο σύνολο του Νομού, με έμφαση στον Βόρειο παραλιακό μέτωπο και ακόμα περισσότερο στον άξονα Χανιά-Κίσσαμος.

  • Προτείνεται ως ιδιαίτερα αναγκαίο και κρίσιμο έργο για τον τόπο , η αναβάθμιση της γέφυρα στον ποταμό Ιάρδανο στον Πλατανιά, σε κυκλοφοριακό κόμβο σε συνδυασμό με νέα σύγχρονη γέφυρα με πλήρη ανάπλαση του πλάτους της αρχικής κοίτης του ποταμού. Προτείνεται να εξεταστεί η υπερύψωση του κόμβου σε σχέση με τις υφιστάμενες στάθμες κατά 1μ. κατ’ ελάχιστο για αποφυγή παραμονής όμβριων επί του οδοστρώματος σε περίπτωση μεγάλης νεροποντής. Ανάλογη υπερύψωση της στάθμης του δρόμου απόσβεσης του κόμβου για μήκος περίπου 200μ. κατ’ ελάχιστο εκατέρωθεν της νέας γέφυρας
  • Προτείνεται και θεωρείται άκρως αναγκαίο η διαμόρφωση νέας σύγχρονης γέφυρας σύνδεσης Αλικιανού με παράλληλη πλήρης αποκατάσταση της ιστορικής που κατέρρευσε και απόδοσή της σε μνημείο- χώρο αξιοθέατου και χρήση πεζογέφυρας αποκλειστικά.
  • Αποκατάσταση ιστορικής γέφυρα Πατελαρίου με πλήρη ενίσχυση στατικά στα σημεία στήριξη με τους εκατέρωθεν δρόμους
  • Τοιχία αντιστήριξης στις πλευρές των δρόμων εκείνες που έχουν διαμορφωθεί πάνω σε ασταθή πρανές που έχουν προκύψει είτε από επιχωματώσεις είτε από το ίδιο το φυσικό έδαφος. Τέτοια σημεία εντοπίζονται σε πολλούς βασικούς δρόμους των επαρχιακών δικτύων, που συνδέουν οικισμούς της ενδοχώρας, αλλά και αποτελούν το κεντρικό οδικό δίκτυο για τη διεξαγωγή της τουριστικής κίνησης.
  • Πρόβλεψη και τοποθέτηση μόνιμης σήμανσης και προστατευτικά με μεταλλικά δίχτυα και πέτρινα συρματοκιβώτια όπου κρίνεται απαραίτητο , σε όλη την έκταση του Νομού.
  • Έλεγχος-καταγραφή σε όλο το οδικό δίκτυο των αναγκών που υπάρχουν και διαμόρφωση σχεδίου εκκένωσης σε περίπτωση κινδύνου προβληματικών περιοχών με ελλιπές οδικό δίκτυο.
  • Τακτική εποπτεία και συντήρηση των υποδομών (30% του κόστους στον κύκλο ζωής ενός έργου είναι η συντήρηση. Πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες δομές έστω και σε τοπικό επίπεδο εφόσον καθυστερεί η νομοθετική ρύθμιση από την κεντρική κυβέρνηση

Το πρώτο και κυριότερο δεδομένο, που οφείλουμε να αναγνωριστεί και να γίνει αποδεκτό, είναι οι ιδιαιτερότητες του γεωλογικού ανάγλυφου της Δυτικής Κρήτης και τα χαρακτηριστικά των εδαφών της, οι ιδιαιτερότητες των ακραίων καιρικών συνθηκών που προκύπτουν για περιορισμένο χρόνο, αλλά υφίστανται με επανάληψη και αποτελεί τον κανόνα και όχι το «σπάνιο φαινόμενο». Όλο αυτό αυξάνει το συντελεστή ασφαλείας που οφείλουμε να τηρούμε σε οποιαδήποτε απόφαση για την ανάπτυξη και τη λειτουργία του τόπου μας. Δε μπορεί να υπάρξει επαρκής λύση, όταν το πρόβλημα δεν οργανώνεται σωστά, πόσο μάλλον όταν δε λαμβάνεις υπόψη δεδομένα του προβλήματος.

Παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τις ενέργειες σας που θα αφορούν την ταχύτερη επίλυση των προβλημάτων που θα ταλαιπωρήσουν την περιοχή μας .

 

Creta Voice

Δείτε Επίσης

Μπορεί να σας ενδιαφέρει x